keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

(Turhaa) analysointia

Täällä sitä taas koitetaan jotain kropan tuntemuksia analysoida. Eivät luultavasti tarkoita yhtään mitään. Lähinnä ehkä koitan itselleni kirjoittaa ylös jotain. Tällä viikolla on pari kertaa tuntunut ns. repäisykipuja esim aivastaessa tai noustessa istumasta nopeasti. Jonkinlaista nippailua, kipristelyä, hieman menkkamaisia jomotuksia ehkä myös alavatsalla. Näistä en nyt sen suurempia johtopäätöksiä vedä suuntaan tai toiseen. Ainoa oudompi juttu on ns. painavalta tuntuvat rinnat, erityisesti ilman rintaliivejä ollessa eli lähinnä yöllä ja illalla/aamulla kun olen yövaatteissa. Vasemmassa rinnassa on tuntunut myös muunlaista herkkyyttä, jota ei vielä ehkä aristamiseksi voi kutsua. Ja sitten tämä viluisuus... Taas on muutaman päivän viluttanut oikein urakalla. Eilen oli pakko pistää sauna lämpiään, että pystyin menemään suihkuun. Silti olin nukkumaan mennessä taas aivan jäässä. Istun koneella paksussa hupparissa ja villasukat jalassa, mutta tälläkin hetkellä on kylmä. Pitäisiköhän sitä jossain kohtaa alkaa mittailemaan lämpöjä? Se voisi olla paljon halvempaa kuin tilata kauhea määrä ovistikkuja, joita näin pitkässä kierrossa varmasti kuluu paljon (koska varmasti aloittaa liian aikaisin). Ja toisaalta en halua niitä myöskään turhaan tilata niin kuin kävi viimeksi. En ehtinyt käyttää ainoaakaan, kun olinkin raskaana ja sitten ne vanhentuivat.

Välillä on kiva käydä lueskelemassa ekan raskauden aikaista blogia (joka on siis piilotettu) ja tuntemuksia raskauden alkuvaiheilta kun en vielä tiennyt asiasta tai kun juuri olin saanut tietää. En tiedä sitten paljonko nekään jutut kertovat todellisuudesta tai tämän hetkisestä tilanteesta, kun voihan raskaudet olla täysin erilaisiakin. Ei sillä, että tällä hetkellä siis epäilisin olevani raskaana ja vaikka olisinkin niin hedelmöityksestä olisi korkeintaan viikko eikä vielä varmasti olisi kummempia oireita. Etova olo esimerkiksi alkoi viimeksi vasta kuudennen viikon paikkeilla. Viimeksi muistan sen jäätävän tissikivun ja menkkamaiset jomotuksen noin viikon ajalta ennen kuin tein testin. Erityisesti nännit olivat niin kosketusherkät, että hyvä kun en miestä lyönyt kun erehtyi koskemaan. Nämä ensimmäiset oireet silloin alussa muistuttivat niin paljon olo tilaa ennen menkkoja, että luulin oikeasti menkkojen olevan tulossa, mutta kun ei viikkoon mitään tapahtunut niin tein sitten varmistukseksi testin. En tiedä yhtään olisiko menkat silloin olleet oikeasti jo myöhässä, sillä kierto oli niin epäsäännöllinen. En tiedä myöskään ovatko esimerkiksi raskaus ja imetys jotenkin muuttaneet rintojen fysiologiaa, että ne eivät välttämättä edes samanlaisesti enää kipeytyisi. Kun ei nykyään ennen menkkoja enää ilmene mitään kipua rinnoissa, kuten ennen raskautta. Noh, ehkä lopetan nyt jossittelun ja jatkan fiilistelyä. Tilanne kyllä selviää viimeistään parin viikon päästä. Aletaanko kaivaa testiä vai sidettä laatikosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti