torstai 26. maaliskuuta 2015

Ikuinen laihduttajako

Viime aikoina on taas pyörinyt päässä ajatus, että muutama kilo pitäisi saada pois. En sinänsä ole hirveän ahdistunut asiasta, sitä on jotenkin raskauden ja synnytyksen jälkeen ollut paljon armollisempi itselleen monessa suhteessa. Minun ei tarvitse painaa 60 kiloa (65 riittäisi näin alkuun), koti ei tarvitse aina olla tiptop eikä collegeissa viihtyminen ole pahasta.

Lähinnä olen ajatellut asiaa tulevaisuuden kannalta. Joka vuosi kun ikää tulee myös painon pudotus vaikeutuu. Jos keho tottuu tiettyyn painoon siitä on vaikea päästä pois, ja vaikka onnistuisikin se pyrkii siihen takaisin vielä pitkään. Toisaalta ihmettelen miksi painoa on tullut näinkin paljon eikä tunnu putoavan pois. Syön varmasti vähemmän kaloreita päivässä kuin kulutan. Ehkä se on liian vähän, että keho on mennyt säästöliekille. Sen myönnän, että liikunta on jäänyt viime aikoina hyvin vähälle. Tein siitä ihan periaatepäätöksen, että niin kauan kuin on tuo graduprojekti niin en yritä venyä joka paikkaan enkä tee lisää stressiä millään pakko liikua -ajatuksilla. Ehdin kyllä taas parin kk päästä urheilemaan. Pyrin syömään terveellisesti eli suht vähärasvaisesti ja sopivassa suhteessa proteiinia ja hiilaria. Pyrin syömään päivässä ainakin kaksi lämmintä kunnon ruokaa, toinen voi olla myös salaatti sekä lisäksi aamu- ja iltapalan. Välipalaa en ole saanut useinkaan sovitettua päivään. Annoskokoja olen pienentänyt ja joka ruualla syön salaattia/kurkkua/tomaattia. Aamupala on viime aikoina ollut jugurttia, vähäsokerista mysliä ja raejuustoa. Iltapalaksi syön usein proteiinijugurttia tai rahkaa, sokeroimattomia versioita. Muutenkin herkuttelut on jääny aika vähälle viime aikoina. Eli sokeria välttelen myös. Silti paino ei putoa, pysyy tässä noin 70 paikkeilla tai jopa nousee. Tulevaisuuden kannalta myös mahdollisen raskauden kannalta olisi hyvä olla hoikemmassa kunnossa jo ihan hedelmällisyyttä ajatellen ja tietenkin jos kiloja on jo raskauden alussa ylimääräistä niin mikä on lopussa tilanne. Viimeksi niitä tuli noin 9 tai jos lasketaan ensimmäisen 3 kk aikainen painonlasku mukaan niin 12. Toisaalta imetys kyllä sulatti kaikki ylimääräiset ja vähän enemmänkin. Takaisin kilot on tullu ihan omasta mässäilystä ja liikunnattomuudesta viimeisen 6-9kk aikana. Noh ehkäpä lakkaan nyt tämän painopohdinnan ja siirryn tuntemusten analysoimiseen.

Jännä juttu kävi eilen kun rinnasta tuli maitotippa itsekseen. Kyllähän niistä puristamalla vielä jotain irtoaa kun imetyksen lopettamisesta ei ole kuin kolme kk, mutta ei kyllä ihan itsekseen ole ennen tullut. Joitan mahan kipristelyjä ehkä, mutta ei mitään mainittavaa. Rinnoissa edelleen jotain painon tunnetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti